پیام تبریک معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان بمناسبت روز روانشناس و مشاور

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۰۸۶۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۸۸

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روز اندیشه در رفتار آدمی است، روز چرایی رفتار آدمی است؛

امروز روز به چالش کشیدن رفتارهای آسیب زننده به حیات انسان است؛

امروز روز غمگین شدن ما از بابت دیدن آینده کودکی دست فروش است...

روز نگاه رنج آور به بیماری اعتیاد است؛

امروز روز نگاهی عمیق به بازی های کودکانه است. روز تلاش برای به آرامش رساندن دو قلب شکسته... سازمان جهانی بهداشت در دیدگاه نوین خود سلامت را برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی معنی نموده‌ است.

 

در این میان سلامت روان واژه ای است که بیانگر توانایی شناختی و عاطفی یک فرد برای برخورداری از یک زندگی بارور است. سلامت روان بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت روان به حالتی از رفاه اطلاق می‌شود که در آن فرد توانایی‌های خود را می‌شناسد و می‌تواند بر تنش‌های روانی معمول در زندگی فایق آمده و به‌صورتی کارآمد مثمر ثمر باشد.

 

مفهوم سلامت روان شامل رفاه ذهنی، احساس خودتوانمندی، خودمختاری، کفایت، درک هم بستگی بین نسلی و توانایی تشخیص استعدادهای بالقوه هوشی و عاطفی در خود است. به گونه ای دیگر می‌توان گفت: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی‌هایش را باز می‌شناسد و قادر است با استرس‌های معمول زندگی تطابق حاصل کرده، از نظر شغلی مفید و سازنده باشد و به عنوان بخشی از جامعه با دیگران مشارکت و همکاری داشته باشد. سلامت روان به همه ما مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند.

 

نهم اردیبهشت که به عنوان روز روانشناس و مشاور در نظر گرفته شده است را مغتنم شمرده، خدمت این عزیزان تبریک عرض نموده و توفیق روزافزون و سلامتی ایشان را از درگاه ایزد منان خواستارم.

 

دکتر بابک نخستین

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

آخرین ویرایش۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹