به مدت ۳ روز، اولین کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل آغاز به‌کار کرد

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۲۵۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۶۱
به‌ گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، کنگره ملی سیمای سلامت خانواده صبح سه شنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۹ با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت و برخی مسئولان کشوری و استانی در اردبیل آغاز به‌کار کرد.
به مدت ۳ روز، اولین کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل آغاز به‌کار کرد

این کنگره ملی از امروز به مدت سه روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با برنامه‌های سخنرانی، ارائه مقالات و پوسترها، برگزاری کارگاه خانواده درمانی پست مدرن راه حل محور، کارگاه‌های مامایی، ازدواج و روانشناختی و ارائه مباحثی پیرامون سلامت روانی روابط خانواده، سلامت خانواده در پاندمی کووید ۱۹، ارتقای سلامت، پیام سلامت و سلامت خانواده برگزار می‌شود.

دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت بعنوان سخنران کنگره با اشاره وضعیت سالمندی کشور اظهارداشت: هم اینک ۹ درصد افراد کشور سالمند هستند و با پیش بینی های صورت گرفته و با لحاظ شرایط عمومی کشور و جامعه در خصوص فرزند آوری و کاهش نرخ زاد و ولد طی ۳۰ سال آینده نرخ سالمندی کشور به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و در واقع با یک سونامی پیرسالی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در سال ۱۴۲۹ سالخوردگی جمعیت کشورمان یک بحران بزرگ و جدی به‌وجود خواهد آورد که بیشترین تعداد سالمندان را بانوان تشکیل خواهند داد. باید از همین الان به فکر آینده باشیم تا دچار این نرخ سالمندی نشویم. در حال حاضر جهان به سمت پیری می‌رود در سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مسن کره زمین از نوزادان بیشتر خواهد بود و از همین رو کشورمان هم در این مسیر پیری جمعیت قرار دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت عنوان داشت: برای داشتن جامعه ای سالم باید خانواده ای سالم داشته باشیم و در این خصوص لازم هست آموزه های دینی برای داشتن خانواده سالم را مد نظر داشته و از آن الگو پذیری کنیم. رفتار مادران در طول سال‌های اول زندگی نوزادان به خصوص در ۲ سال اول، الگو ساز شخصیتی و رفتاری  انسان را طراحی می‌کنند و به مادران تاکید دارم مراقب رفتار خود با نوزادان باشند.

دکتر حضرتی با اشاره به اپیدمی بیماری کرونا گفت: در شرایط کرونایی قشر پرستاری خالصانه در خدمت مردم بوده  و در مسیر اعتلای سلامت و نجات جان بیماران جان بر کف در خط مقدم سلامت ایستاده و ایثارگرانه به کمک مردم شتافته اند. در کشورمان ۷۵ درصد پرستاران را بانوان تشکیل می‌دهند و در طول چندین سال اخیر به شکل جدی و حرفه‌ای تلاش شده است تا پرستاران متخصصی در کشورمان تربیت شوند و امیدواریم با سیاست گذاری‌های مناسب، پرستاران کشورمان در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشند.

وی عنوان داشت: معاونت پرستاری وزارت در جهت حفظ ارزش و حرمت پرستاران با اجرای طرح‌های مختلف در صدد بالا بردن روحیه و انگیزه پرسنل و افزایش حقوق و مزایای آنهاست.

شهرام حبیب زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این کنگره اظهار کرد: جامعه به عنوان سلول کوچک جامعه نیازمند تأمین سلامت است چرا که اگر خانواده درست بنا نشده باشد کودکان نیز به درستی تربیت نخواهند شد.

وی افزود: بخش اصلی شخصیت انسان در ۵ سالگی تشکیل و پایه محکمی بنا نهاده می‌شود و از این لحاظ سرمایه‌گذاری در خصوص خانواده انجام دهیم پایه محکمی برای آینده مملکت بوده و هزینه‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود سرمایه‌گذاری پرسود و مهم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بسیاری از مسائل خانواده همچون کاهش نرخ ازدواج و باروری در حیطه دانشگاه علوم پزشکی نیست که امیدواریم با بهبود وضعیت اشتغال این کاهش را جبران کنیم.

حبیب‌زاده افزایش طلاق در جامعه را نگران‌کننده و تهدیدی برای نهاد خانواده دانست و تصریح کرد: تهدیدات خانواده از سوی فضای مجازی نیز چالش جدی است که به دنبال راهکارهای رفع این چالش‌ها هستیم.

بهنام مولایی، دبیر اجرایی کنگره و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این کنگره اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، خشونت، نزاع خیابانی و چالش‌های دیگر در این حوزه، برگزاری این کنگره در سطح ملی با بررسی‌های ابعاد و محورهای آنکه از یک سال پیش آغاز شد، در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون در حال اجراست.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی کنگره بیان کرد: با هم‌اندیشی و نشست‌های مختلف کارگروه‌ها تشکیل و محورهای مشخص شد تا با همفکری و هم اندیشی و با اجماع نظر فرصتی فراهم شود تا چالش‌ها در این زمینه احصا و راهکارهای حل آنها ارائه شود.

در این مراسم حجت الاسلام واحدی مسئول نهاد رهبری دانشگاه نیز بر اهمیت نقش خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

 

آخرین ویرایش۲۵ شهریور ۱۳۹۹