راهکارهای پیشگیری از دور ریز مواد غذایی

۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰ کد : ۱۳۰۱۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۰۳

بدانیم حدود یک‌ سوم غذای تولیدشده در جهان به دلایل مختلف هدر می‌رود و این مقدار می تواند ۲ میلیارد انسان را سیر کند.
 
راهکارهای کاهش ضایعات مواد غذایی:
 
۱ - با برنامه ریزی خرید کنید: هنگام خرید، فقط ماده غذایی و مقدار مورد نیازتان را انتخاب و برای پیشگیری از کرونا می توانید از خرید اینترنتی استفاده کنید.
 
۲ - نحوه‌ حفظ و نگهداری مواد غذایی را یاد بگیرید: ترشی‌‌انداختن، خشک‌کردن، تهیه‌ کنسرو، تخمیر، انجماد و لواشک و … همگی روش‌هایی هستند که می‌توانید برای طولانی‌ترشدن مهلت استفاده از غذا بکار ببرید و در نتیجه تولید دور ریز را کاهش بدهید.
 
۳ -نگهداری باقیمانده غذا و استفاده در تهیه سایر غذاها: می توان از باقیمانده نان در تهیه پودر سوخاری و از باقیمانده سبزیجات و سیب زمینی در تهیه آش استفاده کنید. بجای اینکه باقیمانده مرغ یا استخوان‌های گوشت شام دیشب خود را دور بریزید، می‌توانید آنها را با سبزی‌ها، گیاهان و آب بجوشانید و یک آبگوشت خانگی تهیه کنید.
 
۴ - مواد غذایی را مخلوط‌ کنید: مخلوط کردن مواد غذایی، ترکیب لذیذی را بوجود می‌آورد و از هدر رفتن غذا جلوگیری می‌کند. مثلا استفاده از قسمتهای  مختلف میوه و سبزیجات برای تهیه انواع دمنوش ها و اسموتی (مخلوط میوه)
 
۵ - اصلاح اندازه وعده غذایی: آگاهی نسبت به اینکه، چه مقدار غذا و انرژی نیاز دارید به شما کمک می‌کند در هر وعده، اندازه‌ غذای خود را تنظیم کنید. این کار تأثیر بسزایی در کاهش هدر رفتن مواد غذایی دارد.
 
واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان اردبیل

آخرین ویرایش۰۲ آبان ۱۳۹۹