برگزاری نشست قرارگاه کرونای استانی و گام پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در محل سپاه حضرت عباس (ع) استان

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۰ کد : ۱۶۳۶۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۴۴
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، امروز شنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۰ نشست قرارگاه کرونای استانی و گام پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور مهندس بهنامجو استاندار اردبیل، سردار مستعد حصاری جانشین فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان، دکتر حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل، جمعی از مسئولین استانی و اعضای قرارگاه در محل سپاه استان و با شرکت ویدئوکنفرانسی فرمانداران، فرماندهان سپاه و مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها برگزار شد.
برگزاری نشست قرارگاه کرونای استانی و گام پنجم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در محل سپاه حضرت عباس (ع) استان

در این مراسم که دکتر عالی زاده فناور واکسن کووایران برکت نیز حضور داشت دکتر حبیب زاده ضمن خیر مقدم به ایشان، از زحمات تیم تولید واکسن داخلی قدردانی کرد.

وی گفت: تقریبا تمام کشور در وضعیت قرمز و بحرانی بوده و آخرین مناطقی که درگیر شده شمالغرب کشور شامل استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی هست. استانهای همجوار گیلان و آذربایجان شرقی هم قرمز شده که نشان دهنده وضعیت کاملا بحرانی است.

با توجه به برگزاری عروسی ها، این وضعیت دور از ذهن نبود. متاسفانه تعداد زیادی از بیماران در سراسر کشور، میهمان هستند. مسافرت هم در افزایش این روند بسیار موثر بوده است.

در حال حاضر هنوز به پیک خیز پنجم کرونا و به نصف پیک هم نرسیده ایم و در حدود یک سوم اول پیک قرار داریم و بنظر می رسد این پیک، بلندترین و طولانی ترین خیز کرونا خواهد بود.

مساله انتشار خیلی سریع و مسری بودن ویروس دلتا، مشابه ویروس آبله مرغان گزارش شده است.

حتی کسانی که واکسینه شده اند وقتی مبتلا شدند قابلیت بسیار زیادی برای انتقال ویروس به دیگران دارند. زدن واکسن مانع بروز خیز نمی شود و فقط ممکن است مرگ و میر را کاهش دهد.

با توجه به واریانت دلتا حتی در صورت واکسیناسیون ۵۰ درصد جامعه نیز خیز ششم در کشور اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه حتی افرادی که واکسن می زنند مقیّد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند.

متاسفانه در کل کشور عادی انگاری بسیار شدیدی اتفاق افتاده و رعایت پروتکل ها به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

استان اردبیل در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رتبه های اولیه قرار دارد و افت بسیار واضحی داشته است.

باید از یک طرف واکسیناسیون را پیش ببریم و از طرف دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

با قدرت انتشاری که واریانت دلتا دارد انتظار ۱۰۰۰ بیمار بستری را باید داشته باشیم بطوریکه با توجه به افزایش بیش از حد مراجعین، تاکنون این حجم بیمار مراجعه کننده به مراکز درمانی استان را نداشتیم.

میانگین سنی افراد بستری هم پایین است. اکثر مبتلایان بستری در ICU جوان هستند.

زدن واکسن بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی حفاظتی نیست. بنابراین باید جامعه را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دعوت و اقناع کنیم.

آخرین ویرایش۱۰ مرداد ۱۴۰۰