سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: براساس مطالعات انجام شده تزریق دوز سوم به میزان ۹۰ درصد از اومیکرون پیشگیری می کند

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۵ کد : ۱۸۵۰۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۷۶

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر علی محمدیان سرپرست دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سبلان در روز یکشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ ضمن تشریح وضعیت بهداشت و درمان استان در ابتدای شیوع کرونا گفت: در روزهای اول شیوع کرونا آمادگی دانشگاهها در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی و امکانات و تجهیزات پزشکی محدود بود و علیرغم کم لطفی های جامعه جهانی و کشورهای مدعی اخلاق مداری، با تکیه بر توانمندی جوانان، مردم عزیز و دانشمندان بومی توانستیم برای مقابله با این بیماری مجهز شویم.

وی افزود: در زمانی که قرار بود با افتتاح مرکز تروما، بیمارستان فاطمی به این مرکز منتقل شود شیوع کرونا باعث شد مرکز تروما به یکی از مراکز اصلی ساماندهی بیماران مبتلا به کرونا در استان تبدیل شود.

دکتر محمدیان با اشاره به آمار کرونای استان از ابتدای شیوع این بیماری اظهار داشت: از زمان آغاز کرونا در استان، حدود ۳۱۰۰۰ نفر بستری شده که از این تعداد حدود ۲۸۰۰۰ نفر با بهبودی ترخیص و متاسفانه حدود ۲۶۰۰ نفر بدلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن تقدیر از پزشکان، کادر پیراپزشکی، پرستاران، کارکنان بهداشتی، بهورزان، کارکنان دخیل در واکسیناسیون، نیروهای خدماتی، تمامی مدافعان سلامت، خیرین حوزه سلامت استان، بخش خصوصی حوزه درمان، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش، هلال‌احمر، قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: لازم است از تمامی کسانی که در طول این دو سال با دانشگاه همراهی کردند تشکر کنیم.

دکتر محمدیان با اشاره به شیوع سویه اومیکرون در دنیا و ایران بیان داشت: علائم اومیکرون خفیف تر از سویه دلتا بوده و شبیه سرماخوردگی است و ریه را کمتر درگیر می کند اما با وجود بستری و مرگ و میر کمتر، میزان مراجعه بیماران سرپایی بیشتر بوده و قدرت سرایت چند برابری نسبت به سایر سویه ها دارد، بعبارتی اومیکرون هم اکنون در کشور و در استان ما بصورت آتش زیر خاکستر است و با توجه به غلبه این سویه در اکثر استانها، احتمالا در اسفندماه شاهد پیک این بیماری در کشور باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، رعایت پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک باکیفیت، پرهیز از عادی انگاری بیماری، عدم حضور در تجمعات، تهویه مناسب و رعایت فاصله اجتماعی را در پیشگیری از اُمیکرون بسیار موثر دانست و اظهار داشت: مهمتر از همه این عوامل، تزریق دوز سوم بسیار بااهمیت بوده بطوریکه براساس مطالعات انجام شده، تزریق دوز سوم به میزان ۹۰ درصد از اومیکرون پیشگیری می کند. بنابراین لازم است کسانی که حداقل سه ماه از تزریق دوز دوم آنها گذشته جهت تکمیل فرآیند واکسیناسیون به مراکز تجمیعی یا مراکز خدمات جامع سلامت یا خانه های بهداشت روستایی مراجعه کنند.

آخرین ویرایش۰۵ بهمن ۱۴۰۰