معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد:

ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد از نظر بیماری کم کاری تیرویید

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۱۹۹۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۰

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به نامگذاری ۴ الی ۱۰ خرداد با نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیرویید اظهار داشت: کم کاری تیرویید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیرویید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود، بطوریکه عدم تشخیص و درمان مناسب و به هنگام بیماری در مبتلایان، بار بیماری سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد می کند و در صورت تشخیص به هنگام، درمان ساده، آسان، ارزان و موثر است.

وی تصریح کرد: با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان، عوارض جدی بیماری اتفاق نیفتاده و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه افزود: ادغام برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم کاری تیرویید، در مهر ماه سال ۱۳۸۴، اجرای هم زمان آن در روستاها و شهرها، دستیابی به پوشش بیش از ۹۷ % در کمترین زمان ممکن، شروع درمان در کلیه بیماران شناسایی شده، حفظ ضریب هوشی طبیعی در همه بیماران تحت درمان، دارا بودن هزینه به سود ۱ به ۲۲ و بستر سازی مناسب برای غربالگری دیگر بیماری های مهم و قابل غربالگری در نوزادان، از جمله ویژگیهای مهمی است که این برنامه را در دنیا بی نظیر کرده است.

دکتر جعفرزاده با اشاره به اینکه تاکنون در سطح کشور بیش از ۱۲ میلیون نوزاد غربالگری شده و تعداد زیادی بیمار شناسایی و درمان شده اند، بیان داشت: بدون اجرای این برنامه، عقب ماندگی ذهنی در درجات مختلف در این بیماران غیر قابل اجتناب بود.

وی تاکید کرد: ضروری است نوزادان در روز ۳ تا ۵ تولد در مراکز نمونه گیری، مورد غربالگری قرار گرفته و در صورت تایید بیماری، مراقبت شوند.

آخرین ویرایش۰۴ خرداد ۱۴۰۱