معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل/محصول ترا ریخته در استان نداریم

۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۱۰۱ اخبار اصلی اخبار دانشگاه اخبار
تعداد بازدید:۷۶۴
دکتر محسن ارزنلو معاون غدا و دارو دانشگاه در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی غذا در این معاونت برگزار شد اظهار داشت: امسال شعار پیشگیری و سرمایه گذاری در بخش غذا نامیده شده و در این راستا ارتقاء کیفیت و ایده آل شدن استانداردها از اهداف آتی است.


به گزارش روابط عمومی و خبرنگار وب دا:

دکتر محسن ارزنلو معاون غدا و دارو دانشگاه در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی غذا در این معاونت برگزار شد اظهار داشت: امسال شعار پیشگیری و سرمایه گذاری در بخش غذا نامیده شده و در این راستا ارتقاء کیفیت و ایده آل شدن استانداردها از اهداف آتی است.

دکتر ارزنلو از نصب برچسب سه رنگ بر روی محصولات بیش از ۹۰ درصد کارخانجات استان خبر داد و افزود: برچسب های قرمز، زرد و سبز رنگ روی هر کالایی نشانگر های ارزشمندی هستند که مردم در خرید خود می توانند توسط آن مقدار افزودنی ها شامل؛ نمک، شکر، مقدار چربی و اسید های چرب بکار رفته در محصولات غذایی آرایشی و آشامیدنی را در این برچسب ها مشاهده و بعد اقدام به خرید کنند؛ که این اقدام به نوبه خود فرهنگ مصرف مردم را بالا برده و واحدهای تولیدی را نیز ملزم به جلب رضایت مردم خواهند کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: رنگ قرمز بر روی برچسبهای سلامت محصول در روی کالاها حاکی از وجود مواد مضر زیاد- زرد، متوسط و سبز، استاندازد و کم است.
وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه بیشتر بیماری ها و مرگ و میرها بخاطر بیماریهای قلبی و عروقی بوده که بیشتر به نوع تغذیه مربوط است.

معاون غذادو داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: درج کد ۱۶ رقمی روی محصولات غذایی خارجی را مورد توجه قرار داد و گقت: در صورت ارسال این کد، سامانه هوشمند چرخه ورود مجاز قانونی و یا غیر مجاز آن را اعلام می کند که مردم می توانند از این گزینه نیز استفاده کنند.

دکتر ارزنلو در ادامه با بیان اینکه تمامی اختیارات و ابزارها در دست این معانت نیست تصریح کرد: تنها ۲۵ درصد از عوامل موثر در کنترل و نظارت غذایی در دست معاونت غذا و دارو بوده و ۷۵ درصد آن به دیگر ارگان و دستگاها مربوط می شود.

این مسئول از تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و در این باره گفت: با هدف اصلاح و اطلاع رسانی از تغذیه درست و اصولی، این معانت در اردبیل راه اندازی خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه از نظارت و کنترل لوازم آرایشی و اهتمام دراین باره خبر داد و گفت: اکیپ های سیار بازرسی متشکل از چند دستگاه بطور سرزده در مراکز توزیع و فروش سطح شهر حضور یافته و بازرسی می کنند.

وی در باره کنترل کیفیت گندم نیز گفت: بمنظور پیشگیری اساسی و اولیه؛ سیلو ها و سوله های استاندارد انبار گندم در سطح استان مورد شناسایی و بازرسی قرار گرفت و مکان هایی که غیربهداشتی و غیر استاندارد بودند انبار گندم در آنها ممنون شد.

وی در پاسخ به وجود محصولات ترا ریخته در استان گفت: هیچ محصول تراریخته ای در استان تولید نمی شود و در خصوص دانه های سویا و روغنی نیز آزمایشات در سطوح بالا انجام می شود.

دکتر ارزنلو در پاسخ به اینکه میزان مواد شیمیایی در میوه جات در استان در چه سطحی بوده گفت: با نمونه برداری میوه جات از سطح شهر و میادین تره بار مقدار مواد شیمیایی بکار رفته آزمایش و بررسی می شود اما به دلیل ورود محصولات سایر استانها باید هر مزرعه و کالایی دارای کد شناسایی باشد تا قابل رد گیری شود.
جواد زنجانی فرماندار اردبیل در این نشست گفت: در خصوص آب آشامیدنی آزمایشات بروز دانشگاه علوم‌پزشکی نشانگر سلامت آب آشامیدنی در اردبیل هست و مردم با اطمینان آب آشامیدنی تولیدی را مصرف نمایند.

زنجانی افزود: به همت تلاش مجموعه کارشناسان معاونت غذا و دارو هم اینک مصرف جوش شیرین در بیش از ۹۰ درصد نانواییها کنترل شده است.
وی تصریح کرد: بیماریهای غیر واگیر از قبیل، چاقی و دیابت، به علت تغذیه غلط در حال گسترش در بین مردم است.که برای برون رفت از این مشکل باید نحوه تغذیه اصلاح شود.

آخرین ویرایش۲۳ مهر ۱۳۹۶