تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر لزوم گسترش فرهنگ اهدای عضو در استان

۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۲۲۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۴
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر رامین نسیمی دوست معاون درمان دانشگاه در حاشیه بازدید از مرکز دیالیز خصوصی اردبیل ضمن گرامیداشت هفته حمایت از بیماران کلیوی اظهارداشت: در دنیا حدود ۸۵۰ میلیون نفر به بیماریهای مزمن کلیوی مبتلا هستند و در کشور ما نیز حدود ۱۰۵ هزار نفر و در استان اردبیل حدود ۵۶۰ بیمار دیالیزی داریم که از خدمات بهینه و رایگان مراکز درمانی دیالیز استفاده می نمایند.
تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر لزوم گسترش فرهنگ اهدای عضو در استان

در این بازدید که رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی و خیرین سلامت استان نیز حضور داشتند دکتر نسیمی دوست با اشاره به افزایش ۶ الی ۸ درصدی سالانه بیماران دیالیزی افزود: این بیماران بطور متوسط هفته ای سه بار در ۱۱ مرکز زیر نظر دانشگاه بصورت رایگان تحت درمان قرار می گیرند.
معاون درمان دانشگاه تصریح کرد: در سال‌های گذشته حدود ۶۷۵ نفر پیوند کلیه در استان داشتیم و امسال برای ۱۹ بیمار با هماهنگی انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان، پیوند کلیه انجام شده است.
دکتر نسیمی دوست به اشاره به نقش بسیار مهم کلیه ها در بدن گفت: به زبان ساده کلیه ها در دفع مواد زائد بدن و تصفیه روزانه ۲۰۰ لیتر خون نقش داشته و حدود ۲ لیتر آن نیز بصورت ادرار از مجاری ادراری دفع می شود.
وی عنوان کرد: در صورتیکه فردی دارای علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم اطراف چشم و مچ پا، طعم نامطبوع در دهان، کاهش اشتها و احساس خستگی و مشاهده خون در ادرار باشد جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان داشت: با روشهای ساده ای مانند کاهش مصرف نمک در غذا، نوشیدن آب در طول روز، فعالیت روزانه، عدم مصرف خودسرانه داروهای کلاسیک و گیاهی، اجتناب از مصرف زیاد غذاهای آماده و فست فود، عدم استفاده از دخانیات و مواد دخانی و کاهش استرس می توان از بروز بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرد.
دکتر نسیمی دوست بر لزوم گسترش فرهنگ اهدای عضو در استان تاکید کرده و اظهار داشت: این اقدام حسنه در جامعه باعث نجات بسیاری از بیماران کلیوی و نیازمند پیوند شده و از عموم هم استانی های عزیز درخواست می کنیم در فرهنگ سازی اهدای عضو تلاش نمایند.

آخرین ویرایش۲۴ آبان ۱۴۰۱