اطلاعیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت، مصوب سال ۱۴۰۲

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۷ کد : ۲۵۷۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۸۲
حفظ و ارتقای سلامت جامعه، ماموریت اصلی نظام سلامت کشور بوده و در این زمینه شناسایی و کنترل عوامل آسیب‎رسان به سلامت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم، وظیفه مسئولان و متولیان در هر حیطه است.
اطلاعیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت، مصوب سال ۱۴۰۲

امروزه در تمام جوامع بشری، برخی کالاها و محصولات تولید و عرضه یا خدماتی در جامعه ارائه می شوند که استفاده بی رویه و طولانی مدت از این کالاها و یا خدمات، از طرق مختلف از جمله افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی‎های مضر و ایجاد اضافه وزن و... می تواند باعث ابتلا به بیماری‎های قلبی عروقی، دیابت و سرطان و یا سایر مخاطرات سلامت شود.

این کالاها در جامعه بنا بر تقاضا و نیاز گروهی از افراد، تولید و با حجم بالایی در سوپرمارکت ها یافت و به وفور از طریق رسانه‎های دیداری و شنیداری تبلیغ می گردند.

نتایج مطالعات نشان داده است که تبلیغات مصرف این کالاها و خدمات، روی ترجیحات غذایی افراد، افزایش تقاضا برای خرید و میزان مصرف در سطح جامعه تأثیرگذار است. لذا به منظور کاهش آسیب پذیری افراد جامعه و براساس بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه توسعه ( مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ )
هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده(۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است و عدم رعایت آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

آخرین ویرایش۱۷ خرداد ۱۴۰۲