برگزاری نشست خبری ترجمان دانش از ۱۰ درصد طرح های پژوهشی خاتمه یافته دانشگاه

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۰ کد : ۲۶۹۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۸۱
در راستای چرخه انتقال دانش و نتایج تحقیقات و پژوهش ها به مخاطبان، نشست خبری ترجمان دانش از ۱۰ درصد طرح های پژوهشی خاتمه یافته سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد.
برگزاری نشست خبری ترجمان دانش از ۱۰ درصد طرح های پژوهشی خاتمه یافته دانشگاه

این نشست در راستای چرخه انتقال دانش و نتایج تحقیقات و پژوهش ها به مخاطبان و همچنین برنامه ارزشیابی وزارت برای ارزیابی فعالیت ترجمان دانش دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد. در این نشست خبری ۱۰ درصد از طرح های خاتمه یافته سال ۱۴۰۱ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انتخاب و نتایج و یافته های آن خبری شد.
 
یکی از طرح های مطرح شده در این جلسه تداخل مرگ آور برخی مواد خوراکی با داروها بود که توسط دانشکده داروسازی بیان شد.
 
طی تحقیقات مرتبط با بیماری کرونا در استان نشان داده شد که نوع رفتارهای بهداشتی افراد می تواند از ابتلاء به بیماری های واگیردار پیشگیری کند. با توجه به افزایش مرگ و میر در بین زنان در استان مشخص شد که عدم استفاده از ماسک، سن بالای ۸۰ سال،حضور در تجمعات، چاقی، بیماری های زمینه ای باعث افزایش مرگ آنان بدلیل کرونا شد. همچنین عادات شغلی و مصرف مشروبات الکلی و دخانیات ابتلا به بیماری کرونا را افزایش داد و اصلاح شیوه زندگی، داشتن فعالیت های ورزشی، رعایت رژیم غذایی باعث کاهش ابتلاء به کرونا شد.
 
همچنین در تحقیق دیگری راجع به ویروس کووید۱۹ نشان داده شد که پاسخ بدن افراد به این ویروس متفاوت است و افراد دارای بیماری زمینه ای سیستم ایمنی ضعیف دارند و احتمال ابتلا در بین آنها بالا می باشد. شیوه زندگی و افزایش مصرف فست فود و نداشتن خواب کافی و وزن بالا و استرس زیاد از جمله دلایلی بودند که به تضعیف دستگاه ایمنی بدن منجر می شدند.
 
پژوهش دیگر مطرح شده در این نشست تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بود و نتایج آن نشان داد قصابان و کارگران کشتارگاهها در صورت افزایش تجربه کاری، ابتلا به این بیماری در آنها کاهش خواهد داشت.
 
گزارش تحقیقی دیگری بر این بود که افزایش پساب کشاورزی و خانگی که دارای آلایندگی مقاوم در برابر تصفیه هستند، تهدید جدی برای سلامت انسانها است و ایده فناورانه اکسیداسیون پیشرفته با اکسید تیتانیوم و سولفور می تواند در از بین بردن این آلاینده ها مؤثر باشد.
 
نتایج طرح دیگری که در این نشست مطرح شد نشان داد که بیماری سرطان معده که در استان اردبیل شایع می باشد با سابقه فامیلی ارتباط دارد و افراد دارای فامیل درجه یک مبتلا به بیماری احتمال ابتلایشان نسبت به سایر ۳ برابر خواهد بود.

همچنین در ایجاد بیماری فوق ۱۰ درصد ژنتیک و ۹۰ درصد محیط پیرامونی دخیل است و باکتری هلیکوباکترپیلوری و افزایش نمک در استان که سه برابر میانگین کشوری است و احتمال ابتلا افراد را در استان اردبیل سه برابر می کند، از دیگر دلایل شیوع سرطان معده در اردبیل می باشد. افراد با مصرف سیگار و مشروبات الکلی احتمال سه برابری به ابتلا به سرطان معده را خواهند داشت و نیز مصرف آنتی بیوتیک ها در استان بصورت خودسرانه مقاومت دارویی را در بین اهالی استان افزایش داده است.
 
طرح تحقیقی سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی در استان در سال گذشته بود و نتایج این پژوهش نشان داد شیوع کلی در کشور ۵ الی ۱۰ درصد است و در استان این آمار ۱۹ درصد می باشد. همچنین مشخص شد استفاده از ترکیبات سویا باعث کاهش چربی های خون، انسولین، شاخص‌های مقاومت به انسولین، هورمون های مردانه، پرمویی، فاکتورهای التهابی شده و می توان از غذاهای مشتق از سویا با در نظر گرفتن ملاحظات، در درمان این بیماری بهره جست.
 
تحقیق مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد تغییر ترکیب جمعیتی استان در سالهای گذشته بوده است. با توجه به اینکه نسبت تولدها به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر در سال است، این نسبت در استان با تغییر سبک زندگی، افزایش استرس در بین زنان، تغییر رویکردهای اقتصادی و فرهنگی خانواده ها و والدین، دستخوش تغییرات شده است. آمار ۶ سال اخیر در این تحقیق احصاء شده و از سال ۱۳۹۶ تا سالجاری نشان از افزایش تولد فرزند پسر نسبت به فرزند دختر بوده است. این در حالی است که ۲۱ هزار تولد در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ هزار تولد در سال ۱۴۰۱ رسیده است و همچنین در سال جاری این نسبت به ۱۲۰ پسر به ازای ۱۰۰ دختر رسیده است.
 
نتایج پژوهش دیگری نشان داد که یائسگی زودرس در استان اردبیل روی داده و سیستم ایمنی ضعیف زنان و سبک زندگی پراسترس و اضطراب و برخی مؤلفه های دیگر باعث کاهش سن یائسگی در استان شده است.

آخرین تحقیق بیان شده در این نشست تخصصی طرحی بنام زیست حسگر نوری بود که بصورت مطالعات بنیادی در قدم اول بدنبال تشخیص بیماری ها در مراحل اولیه است و برای اولین بار در کشور با همکاری استانهای اردبیل و آذربایجانشرقی انجام شده و بعنوان یک طرح نوآور شناخته شد.

آخرین ویرایش۳۰ مرداد ۱۴۰۲