ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل / طرح تحول نظام سلامت متوقف نمی شود

۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۷۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۵۰
دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت، به دنبال سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با رویکرد خدمت رسانی بی منت به آحاد جامعه خصوصاً اقشار آسیب پذیر جامعه برنامه ریزی شده است.

دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت، به دنبال سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با رویکرد خدمت رسانی بی منت به آحاد جامعه خصوصاً اقشار آسیب پذیر جامعه برنامه ریزی شده است. وی به بسترهای قانونی این طرح اشاره کرد و افزود: این برنامه بزرگ و ارزشمند جزو کارنامه های موفق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید با پشتوانه قانونی در مجلس شورای اسلامی قابلیت اجرائی به خود گرفت و بدون تردید این حرکت جهادی با اصلاحات و رفع موانع موجود متوقف نخواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این مصاحبه به اهم نتایج حاصله از اجرای طرح تحول در حوزه سلامت استان اردبیل اشاره کرد و گفت: آغاز طرح از اردیبهشت ماه سال ۹۳، ثمرات بی بدیلی را به همراه داشت و ما شاهد رضایت مندی ۹۱ درصدی مردم در مراکز درمانی استان بودیم.

دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به گامهای تعریف شده در بسته های طرح تحول تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کاهش پرداختی قابل ملاحظه ای از جیب مردم اتفاق افتاده و این رقم از ۳۳ درصد قبل از طرح به ۷.۵ درصد در مجموع رسیده که مراجعین روستائی ۵ درصد و مراجعین شهری ۱۰ درصد در مراکز درمانی دولتی پرداخت می کنند.

وی افزود: افزایش بار مراجعات بیماران بستری در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه به ۱۶.۸۵ درصد و در اورژانس ها به ۲۳.۹۲ درصد رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسته دوم طرح تحول، ترویج زایمان طبیعی بوده و تابحال تعداد ۳۹۷۴۲ زایمان بصورت طبیعی انجام شده و ما شاهد کاهش ۱۱.۵ درصدی سزارین در استان هستیم.

دکتر اخوان اکبری به جذب نیروهای مورد نیاز از ابتدای طرح تحول اشاره کرد و افزود: تعداد ۱۰۷۰ نفر نیروی انسانی مورد نیاز بهداشتی درمانی و سایر بخشهای دانشگاه با اخذ مجوز استخدام که بخش عمده ی از این نیروها جذب و مابقی در حال بکارگیری می باشد.

وی به ماندگاری پزشکان و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی و همچنین پزشکان مقیم در بیمارستانها و در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: فعلاً ۷۹ نفر پزشک متخصص در اقصی نقاط استان مشغول ارائه خدمات هستند و تعداد ۴۲ نفر پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های قلب و عروق، داخلی، اطفال، زنان و زایمان، بیهوشی، جراحی عمومی، ارتوپدی و طب اورژانس بصورت مقیم در بیمارستانهای استان اقامت دارند.

دکتر اخوان اکبری به یکی از اقدامات مهم و ارزشمند طرح اشاره کرد و گفت: از برکات طرح تحول نظام سلامت در جهت ایجاد امکانات و خدمت رسانی به مردم با کمترین هزینه، راه اندازی و ایجاد ۱۸ فقره کلینیک تخصصی و فوق تخصصی عصر در اقصی نقاط استان اردبیل است که با حضور ۱۹۴ پزشک متخصص و فوق تخصص و با دریافت مبلغ ۵,۰۰۰ تومان، بیماران را ویزیت می کنند. و در ۹ ماهه سال ۹۶ تعداد بالغ بر ۶۳۰ هزار بیمار در این کلینیک ها ویزیت شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت را از ابعاد دیگر طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد حوزه بهداشت و سیاستگزاریهای وزارت بهداشت بر پیشگیری از بیماریها می باشد هدف گذاری طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت بسیار مهم و حائز اهمیت بوده بطوریکه علاوه بر افزایش و احداث چندین مرکز جامع خدمات سلامت، پایگاه و خانه بهداشت در طول اجرای طرح تحول، قرار داد ۹۶ واحد بهداشتی در مناطق شهری و روستائی طی توافق ۳ جانبه با وزارت بهداشت، استانداری و دانشگاه منعقد شده است و در حال حاضر ۶۹ واحد بطور میانگین بالغ بر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل هستند.

وی خاطر نشان کرد:
• از جمله خدمات طرح تحول بهداشت اجرای برنامه پزشک خانواده در ۸۶ مرکز برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری زیر ۲۰ هزار نفر استان
• اجرای برنامه خدمات نوین سلامت برای کل جمعیت تحت پوشش استان شامل خطرسنجی، ارزیابی سرطان پستان، اختلال روان سنجی، فعالیت های فیزیکی، غربالگری روده بزرگ و ازریابی سقوط
• تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۱۰۰ درصد جمعیت تحت پوشش استان
• افزایش تعداد اقلام دارویی برنامه روستایی از ۲۷۰ قلم به ۴۳۶ قلم
• راه اندازی سامانه سیب (پرونده سلامت) و کسب مقام اول در کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به طرح تحول نظام آموزشی که در ادامه برنامه طرح تحول درمان و بهداشت در دست برنامه ریزی و سیاستگذاری است افزود: در ادامه این طرح حوزه آموزش نیز دست خوش تحولات گسترده ای شده و از ابتدای طرح شاهد افزایش رشته های پزشکی و پیراپزشکی، تربیت دانشجو و خیزش علمی و پژوهشی و ارتقای کمی و کیفی برنامه های آموزشی در سطح استان هستیم.

آخرین ویرایش۳۰ دی ۱۳۹۶