آغاز درمان کودکان مبتلا به نقایص مینایی دندانهای مولر - ثنایا (MIH) در استان اردبیل

۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۲۸۱۴۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۸۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از آغاز درمان کودکان مبتلا به نقایص مینایی دندانهای مولر - ثنایا (MIH) در استان خبر داد
آغاز درمان کودکان مبتلا به نقایص مینایی دندانهای مولر - ثنایا (MIH) در استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،

دکتر محمد جعفرزاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: به دنبال انجام غربالگری MIH و پیدا کردن نمونه های مبتلا به آن، مداخلات پیشگیری توانمندسازی کودکان در پیشگیری از پوسیدگی زودرس دندانهای مبتلا به MIH، توانمندسازی مهارت سواد سلامت والدین برای مراقبت از دندان های مبتلا به MIH، فلورایدتراپی برای پیشگیری از پوسیدگی زودرس این دندان ها در سطح اول خدمات و درمان های مرتبط با ماسک لکه ها، فیشورسیلانت تراپی و ترمیم این دندان ها در مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین درمان های معالجه ریشه و درمان های بازسازی پیشرفته دندانهای مبتلا به نقایص مینایی مولر - ثنایا در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل شروع شده است.

وی اظهارداشت: پوشش کامل اقدامات درمانی برای مبتلایان به MIH تا پایان سال تحصیلی، از اولویت های معاونت بهداشت و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می باشد.

دکتر جعفرزاده با اشاره به بیماری MIH یا نقایص مینایی مولر- ثنایا بعنوان اپیدمی خاموش سلامت دهان و دندان در کودکان گفت: اکثر والدین از عوارض این ضایعه و زود از دست دادن دندانها بعلت نقایص مینایی، مطلع نیستند.

وی اظهارداشت: نظام ثبت و مراقبت از نقایص مولر ثنایا در استان اردبیل توسط دندانپزشکان شاغل در مراکز جامع سلامت بطور فعال در مدارس ابتدایی استان شروع شده و تا اخر آبان‌ماه ادامه دارد.

دکتر جعفرزاده تصریح کرد: عدم تشخیص زودرس این دندانها، منجر به پوسیدگی سریع دندانهای مبتلا در سالهای اولیه رویش و در نتیجه زود از دست دادن آنها می‌شود.

وی افزود: نقایص مینایی مولر - ثنایا بیشتر دندانهای پیشین دایمی و اولین آسیای بزرگ دایمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه اظهارداشت: علت اصلی چنین ضایغاتی شناخته شده نیست ولی روشهای درمانی موثری برای آنها وجود دارد.

وی با اشاره به ارائه خدمات ویژه به این کودکان گفت: خدمات ویژه این کودکان در مراکز خدمات جامع سلامت حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه و همچنین در مرکز ثبت و مراقبت از MIH در دانشکده دندانپزشکی اردبیل برای کودکان روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر بطور رایگان ارائه می‌شود.

دکتر جعفرزاده عنوان کرد: نظام ثبت و مراقبت از MIH با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه، دانشکده دندانپزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برای اولین بار در سطح کشور و بطور سازماندهی شده در سطح مدارس استان برای دانش آموزان سال اول و دوم ابتدایی در جریان است.

رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: پویش استانی MIH در سطح استان با تراکت " آیا من دندان گچی دارم" برای آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی موثر در جریان است.

وی افزود: در هفته اول شروع برنامه در دو شبکه بهداشت و درمان استان شامل شهرستانهای نمین و کوثر، کلیه کودکان مبتلا براساس میزان برآورد اولیه شناسایی شده و فرآیند درمانی آنها کلید خورده است.

آخرین ویرایش۰۵ آذر ۱۴۰۲