تاکید معاون بهداشت دانشگاه بر اهمیت آگاه بخشی جامعه و سیاست گزاران برای جلوگیری از پیری جمعیت

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۸ کد : ۳۱۶۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۶
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بمناسبت هفته ملی جمعیت ضمن تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی این هفته، خواستار افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس سازی سیاست گزاران، مدیران سلامت و پرسنل مراکز ارائه دهنده خدمت جهت ارتقاء سلامت جامعه و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده، معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اهمیت جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها گفت: سرمایه انسانی از مولفه های اساسی توسعه یافتگی و پویایی اقتصاد همه کشورها  محسوب می شود.

وی اظهارداشت: با سالمند شدن جمعیت به علت کاهش تعداد متوسط فرزندان خانواده ها، کشور با یکی از مهمترین پیامدهای منفی اقتصادی یعنی کاهش نیروی کار که از آن به عنوان جمعیت فعال یاد می شود روبرو خواهد شد.

دکتر جعفرزاده با اشاره به شیب نزولی روند باروری در کشور در سال های اخیر بیان داشت: بررسی‌ های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲/۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱/۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است که با سطح جانشینی، فاصله زیادی دارد.

وی افزود: در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ و در یک دوره بیست ساله، یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در حال حاضر، کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است و بدیهی است بهره مندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد و با برنامه ریزی های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

وی با اشاره به فرصت ۶ ساله برای عبور از مدار نزدیک این سیاه چاله گفت: با ابلاغ قانون  حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه و اجرای خوب آن می توان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری نمود.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به نامگذاری سی ام اردیبهشت بنام روز ملی جمعیت اظهارداشت: سی ام اردیبهشت، سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز ملی جمعیت نام گرفته است و هفته منتهی به این روز (۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت) با عنوان هفته ملی جمعیت، حول محورهای موضوعی خانواده و جمعیت می باشد.

وی با اشاره به محورهای موضوعی هفته جمعیت در سال ۱۴۰۳ بیان داشت: تقویت هویت مادری، اجرای منشور کرامت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده، بی فرزندی، تک‌فرزندی، دیرفرزندی، کم فرزندی و عوارض آن، مقابله با مسئله سقط عمدی ‌جنین، ناباروری، ترویج ازدواج بهنگام، آسان و پایدار، مقابله با بی ازدواجی، دیر ازدواجی، طلاق، ترویج زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و جوانی جمعیت از جمله محورهای موضوعی این هفته می باشد.

رئیس مرکز بهداشت بر اهمیت اطلاع رسانی عمومی در خصوص بزرگداشت این هفته اظهارداشت: امید است ضمن افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس سازی سیاست گزاران، مدیران سلامت و پرسنل مراکز ارائه دهنده خدمت شاهد ارتقاء سلامت جامعه و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت باشیم.

آخرین ویرایش۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳