تاکید معاون بهداشت دانشگاه بر نقش مستقیم زنان در ارتقاء سلامت جامعه

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۱۰ کد : ۳۳۸۰۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پیامی بمناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران بر نقش مستقیم زنان در ارتقاء سلامت جامعه تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده، معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به نامگذاری هفته ملی سلامت بانوان ایران از ۲۴ الی ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ گفت: هفته ملی سلامت بانوان ایران با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می شود.

وی اظهارداشت: سلامت زنان در همه خانواده ها به عنوان فرزند، خواهر، همسر، مادر یا مادربزرگ اهمیت خاصی دارد و چند دلیل مهم این اولویت را حمایت می کند.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: زنان آسیب پذیرترند و در نتیجه بیشتر از مردان در جستجوی خدمات سلامت بر می آیند و پاسخگویی به این نیاز، وظیفه اصلی نظام سلامت است.

دکتر جعفرزاده با بیان اینکه زنان، محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند اظهارداشت: بخش مهمی از فعالیت های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده زنان است و بطور معمول، مدیریت و برنامه ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را به عهده دارند و بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم گیری بانوان است.

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: از طرف دیگر آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است که از جمله این موارد می توان خطرات تهدید کننده سلامت مادران بر سلامت سایر گروهها ی سنی در خانواده را نام برد، مانند اثر سوء تغذیه و دیابت و فشارخون مادر بر جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و سایر افراد خانواده.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی، آثار رفتارهای زنان و مادران بر جنبه های مختلف سلامت و بیماری و تاثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده بر هیچکس پوشیده نیست. از طرف دیگر، اکثریت ارائه دهندگان خدمات سیستم خدمات بهداشتی درمانی در سراسر کشور را زنان تشکیل می دهند و این موضوع نقش مستقیم زنان در ارتقاء سلامت جامعه را نیز آشکار می نماید.

 

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۳