گردهمایی ۹۶ خانواده اهدا کننده عضو در اولین جشن نفس اردبیل

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۶ کد : ۴۳۸۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۰۵
نخستین همایش جشن نفس و تجلیل و تکریم از ایثارگران اهدای عضو شهرستان اردبیل در مجتمع فدک برگزار شد.
گردهمایی ۹۶ خانواده اهدا کننده عضو در اولین جشن نفس اردبیل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و خبرنگار وبدا:

نخستین همایش جشن نفس و تجلیل و تکریم از ایثارگران اهدای عضو شهرستان اردبیل با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران، چهره های شاخص و بیش از ۹۶ خانواده ایثارگر اهدا کننده عضو به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و با همکاری سازمانهای مردم نهاد در مجتمع فرهنگی هنری فدک برگزار شد.

دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این همایش با تجلیل و تکریم از ایثار و گذشت خانواده های اهدا کننده عضو به نیازمندان گفت: فرهنگ ایثار و گذشت در فرهنگ ملی ما جایگاه ویژه ای دارد ویکی از نمونه های ایثار و گذشت، دادن جانی تازه به افراد نیازمند است و همانگونه که خداوند تبارک و تعالی در قران کریم به این مهم اشاره فرموده اند که هر کس نفسی را زنده کند گویی تمام مردم را زنده کرده است ارزش این اقدام به خوبی مشخص می شود.

وی اظهار داشت: برای بسط و گسترش فرهنگ اهدای عضو اقدامات زیادی لازم است و تمامی اقشار مردم و مراجع تقلید، ائمه جمعه و جماعات، هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب قلم، صدا و سیما و افراد با نفوذ جامعه که در بین مردم نفوذ کلام دارند می بایست با همکاری و همفکری هم این فرهنگ را در بین مردم توسعه دهند.

دکتر اخوان اکبری افزود: اعضای یک فرد اهدا کننده عضو می تواند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و همچنین با پیوند بافت های دیگر می‌تواند زندگی ۵۳ نفر را نجات داده و یا کیفییت زندگی آنها را بهبود بخشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود اردبیل نسبت به جمعیت یک میلیون و سیصد نفری، ۵۰۸ نفر دیالیزی دارد که ۴۰۰ نفر آنها نیازمند پیوند کلیه می باشند، ضمن اینکه در استان اردبیل سالیانه ۵۰ نفر که در لیست انتظار پیوند عضو می باشد به علت نرسیدن عضو فوت می‌کنند و این درحالی است که تعداد زیادی از بیماران مرگ مغزی هستند که میتوانند با اهدای عضو، این تعداد را از مرگ نجات دهند و زندگی دوباره ای به آنها ببخشند.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته ۱۷ نفر اهدا کننده عضو در استان اردبیل داشتیم و از این لحاظ نسبت به جمعیت در شاخص کشوری در رتبه ۱۲ و در شناسایی بیماران مرگ مغزی جایگاه اول را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به ایجاد بخش پیوند کلیه در استان اشاره کرد و گفت: اقدامات اولیه در خصوص ایجاد بخش پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده و به زودی این بخش در اردبیل راه اندازی می شود.

دکتر مهدی شادنوش مدیرکل دفتر فراهم آوری اعضا وزارت بهداشت با تجلیل از ایثارگران اهدا عضو گفت: برگزاری نشست ها، همایش ها و جشن های نفس در شهرها و نقاط مختلف کشور در توسعه فرهنگ ایثار اهداء عضو بسیار موثر است و کمک ذی نفوذان اجتماعی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این همایش گفت: اهدای عضو در ۱۰ سال گذشته رشد خوبی داشته است ولی تا رسیدن به استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم و این مهم با کمک و همفکری تمام اقشار جامعه میسر خواهد بود

آخرین ویرایش۰۷ شهریور ۱۳۹۷