توصیه های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ایام محرم الحرام و آئین های سوگواری حضرت امام حسین (ع)

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۲ کد : ۴۵۱۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۰۴
دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، رعایت موارد زیر از سوی عزاداران حسینی را در این ماه ضروری دانست و گفت: رعایت مسایل بهداشتی در ایام محرم جهت پیشگیری از بروز بیماریها ضروری است و عزاداران محترم میبایست در خصوص بیماریهای منتقله از آب و غذا نکات زیر را مد نظر داشته، و رعایت کنند.

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش روابط عمومی و خبرنگار وبدا:

دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، رعایت موارد زیر از سوی عزاداران حسینی را در این ماه ضروری دانست و گفت: رعایت مسایل بهداشتی در ایام محرم جهت پیشگیری از بروز بیماریها ضروری است و عزاداران محترم میبایست در خصوص بیماریهای منتقله از آب و غذا نکات زیر را مد نظر داشته، و رعایت کنند.

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردبیل گفت: آب مورد استفاده برای شربت، چائی، پخت غذا حتماً از آب مورد تائید کارشناسان بهداشت بوده و در محلهایی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم ممکن نمی باشد آب را به مدت ۳۳ دقیقه درحالت جوش نگهداشته و پس از آن مورد استفاده قرار دهند.

وی در خصوص احسان های نذری افزود: در ارائه احسان شربت، شیر، آب حتماً از لیوانهای یکبار مصرف گیاهی استفاده شود ضمن اینکه استفاده از لیوانهای شفاف پلی استایرن (نایلونی) برای چای و شیرداغ اصلاً مناسب نبوده و توصیه نمی شود و همچنین برای توزیع شربت، شیر، آب از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت در داخل آن تهیه شده است خودداری گردد و بهتر است شیر و شربت و آب در داخل ظروف سربسته شیردار ریخته شود.

دکتر نخستین افزود: عزادارن به هنگام حضور در مساجد، هیاتها، تکایا و حسینیه ها ضمن رعایت بهداشت فردی با لباسها و جورابهای تمیز وارد محلهای مزبور شوند و از کشیدن سیگار در این مکانها اکیداً خودداری شود

معاون امور بهداشتی خاطرنشان کرد: درصورت داشتن سرماخوردگی و جهت جلوگیری از انتشار بیماری و ابتلا نمودن سایر عزاداران به سرماخوردگی حتی المقدور از حضور در محافل جمعی و عزاداری خودداری نموده و درصورت ضرورت حتماً از ماسک دهانی استفاده نمایند و از انتقال کفش به مسجد و حسینه و تکایا اجتناب و درصورت ضرورت حتماً از کیسه کفش استفاده نمایند.

وی متذکر شد: با توجه به فصل سرما پس از عزاداری و خنک شدن کامل بدن نسبت به ترک محل عزاداری اقدام تا از ابتلا به سرماخوردگی مصون بمانند.

دکتر نخستین افزود: هیات و دسته جات عزاداری ضمن توجه به ساعات استراحت بیماران از طبل زنی در مجاورت بیمارستانها، درمانگاهها، کلینیک ها خودداری نمایند.

این مقام مسئول گفت: درصورت طبخ غذا برای توزیع در بین هیات و عزاداران به نکات بهداشتی دقت کافی نموده از حضور افراد فاقد کارت بهداشتی درمحل طبخ خودداری نمایند سرآشپز، آشپز، کارگران طبخ غذا ضمن اخذ کارت بهداشتی در هنگام تهیه، نگهداری طبخ غذا نکات بهداشتی را رعایت نموده درصورت ضرورت استفاده از گوشت یخی (گوشت قرمز یا گوشت مرغ) از قراردادن آنها درآبگرم برای خروج از انجماد خودداری و میزان مورد نیاز را ۲۴ ساعت قبل از طبخ در محیط آشپزخانه و دور از دسترس حشرات و حیوانات قراردهند تا به صورت طبیعی از انجماد خارج شود.

وی همچنین افزود: از استفاده از هرگونه رنگ غذائی در طبخ غذا خودداری شده و از افزودن رنگهای زعفران برای جوجه کباب جداً اجتناب نمایند.

معاون بهداشتی افزود: به لحاظ احتمال زیاد آلودگی در مراحل مختلف تهیه کباب کوبیده از دادن نذری به صورت کوبیده اجتناب و درصورت ضروت برای ارائه کباب کوبیده در مراحل خرید، تهیه، حمل و نگهداری، چرخ کردن، به سیخ کشیدن و پختن حتماً رعایت موارد بهداشتی را معمول تا از هرگونه آلودگی ثانویه جلوگیری و مسمومیت ایجاد نشود و به هنگام پخت غذا برای نذری از نگهداری غذای پخته شده در مدت طولانی خودداری گردیده و لازم است حداکثر تا ۲ ساعات بعد از پخت مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان در پایان ضمن التماس دعا از مردم شریف و حسینی استان افزود: شهروندان عزیز و فهیم استان در صورت ضرورت و داشتن هرگونه سئوالات و نیاز به راهنمایی می توانند با شماره تلفن های ۳۳۵۲۲۱۷۴، ۳۳۵۲۲۱۹۰ تماس گرفته و یا در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی با شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل نمایند.

آخرین ویرایش۲۲ شهریور ۱۳۹۷