اجرای برنامه مدیریت درمان سکته های حاد مغزی (کد ۷۲۴) در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۸ کد : ۵۱۳۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۰۸
دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل سکته مغزی را از علل اصلی مرگ ومیر در سراسر جهان دانست و گفت: بیش از یک سوم مرگ های ناشی از سکته مغزی در جهان در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
اجرای برنامه مدیریت درمان سکته های حاد مغزی (کد ۷۲۴) در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

گزارش روابط عمومی و خبرنگار وب دا:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: عوارض ناشی از سکته حاد مغزی شامل هزینه های درمانی و بازتوانی واز کارافتادگی قسمتی از نیروی کار مفید جامعه، سالیانه هزینه هنگفتی را بر نظام سلامت کشور وخانواده ها تحمیل می کند در اینصورت بدیهی است شناخت و درمان ریز فاکتورها، پیشگیری اولیه و ثانویه و همچنین درمان مرحله حاد سکته های مغزی جهت کاهش عوارض و ناتوانی های ناشی از آن یکی از اصلی ترین اولویت های سلامت در هر جامعه بشمار میرود.

وی با بیان اینکه مرکز آموزشی و درمانی علوی سانتر نرولوژی در شهرستان اردبیل می باشد اظهار داشت: آمار بیماران بستری با تشخیص سکته مغزی در سال ۱۳۹۶( ۱۷۰۰) نفر ودر سال ۹۷ تا ابانماه ۱۴۰۰ نفر بوده است.

این مسئول تاکید کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوعه در راستای اجرای برنامه کد ۷۲۴، دبیر علمی برنامه از گروه نرولوژیستها و کارشناس پرستاری برنامه کد ۷۲۴ (عضو گروه ارزیاب وزارتی) در دوره های آموزشی تشکیل یافته وزارت متبوعه حاضر و از فروردین سال ۱۳۹۵ برنامه کد ۷۲۴ با گروه متخصصین مغز واعصاب، کارشناس برنامه در بییمارستان علوی شهر اردبیل شروع بکار کرده است واز شروع برنامه تاکنون تعداد قابل ملاحظه ای از شهروندان عزیز که در زمان طلایی پس از بروز علایم اولیه سکته حاد مغزی به آن مرکز مراجعه و تحت درمان با برنامه کد ۷۲۴ قرار گرفته اند، از عوارض و ناتوانی نجات یافته اند.

وی راه اندازی واحد مراقبت سکته حاد مغزی ( STROK CARE UNIT )، راه اندازی برنامه کد ۷۲۴ در شهرستانهای واجد شرایط (پارس آباد، مشکین شهر، خلخال، گرمی که دارای متخصصین بیماریهای مغز واعصاب و واحد سی تی اسکن می باشند و همچنین اعزام یکی از متخصصین نورولوژی شاغل در دانشگاه جهت گذراندن دوره اینترونشن جهت ارائه خدمات پیشرفته تر به بیماران سکته حاد مغزی را از برنامه های دانشگاه عنوان کرد.

دکتر اخوان اکبری تصریح کرد: انتقال سریع و کمتر از ۳ساعت بیمار سکته مغزی به اورژانس بیمارستان علوی و تزریق آمپول Rtpa باعث بهبودی قابل توجهی از بیماران ، جلوگیری از عوارض ناتوانی و باز گشت دوباره به زندگی میشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، فشار خون بالا و کلسترول، چاقی و دیابت، کم تحرکی، استعمال دخانیات ومصرف الکل را از عوامل خطر ایجاد کننده سکته مغزی عنوان کرد.

وی بی حسی یا ضعف عضلات صورت، ضعف در دست وپای یک طرف بدن، اشکال در سخن گفتن،

گیجی یا تغییر در وضعیت ذهنی وفقدان تعادل یا سرگیجه را از علائم سکته مغزی دانست.

 

آخرین ویرایش۳۰ آبان ۱۳۹۷