برای اولین بار در استان اردبیل ، عمل جراحی PCNL در بیمارستان امام رضا ( ع ) اردبیل انجام شد.

۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۴ کد : ۵۳۶۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۲۹۰
برای اولین بار در استان اردبیل ، عمل جراحی PCNL در بیمارستان امام رضا ( ع ) اردبیل انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبی و خبرنگار وبدا:
عمل جراحی PCNL برای اولین بار در استان اردبیل ، در بیمارستان امام رضا ( ع ) اردبیل توسط دکتر علی اکبر مرادی جراح و متخصص اورولوژی و فلوشیپ آندواورولوژی انجام شد.
این جراح در گفتگو با خبرنگار وبدا گفت: این روش بیشتر در مورد درمان سنگ های کلیه بزرگتر از ۲ سانتی متر با ایجاد شکافی به اندازه یک سانتی متر برای عمل بکار می رود.
دکتر علی اکبر مرادی با تاکید برکاهش عوارض عمل ومدت زمان بستری بیمار پس از این عمل افزود:، سنگ هایی کلیه ای که در گذشته جهت درمان آنها نیاز به عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان به مدت طولانی بود بااجرای این روش جراحی به ۲ الی ۴ روز کاهش یافته است که مدت زمان آن نسبت به روشهای قدیمی عمل باز، بسیار کمتر است.
جراح و متخصص اورولوژی و فلوشیپ آندواورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: این روش در مقایسه با روشهای جراحی قدیمی، در درمان سنگ های بزرگ کلیه موثرتر است و معایبی ندارد، ضمن اینکه تجهیزات پیشرفته این روش مستلزم دانش و تخصص است که موجب ایمنی بیمار می شود.
دکترمرادی با اظهار اینکه این عمل جراحی پیشرفته امروزه در ۱۲ مرکز استان در کشور انجام میگیرد بیان داشت: دستگاه خریداری شده پی سی ان ال برای بیمارستان امام رضا جزو پیشرفته ترین دستگاه ها در سطح کشور و حتی دنیا میباشد وبرای انجام آن نیاز به گذراندن ۲۴ ماه دوره تکمیلی فوق تخصصی (فلوشیپ) است.
شایان ذکر است: هزینه انجام این عمل در مراکز خصوصی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان می باشد.

آخرین ویرایش۲۵ آذر ۱۳۹۷