معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی به تمام مردان ۵۹- ۳۰ سال، خدمات بهداشتی و خطر سنجی به صورت رایگان ارائه می شود

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۹ کد : ۵۹۹۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۶۰
دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ارایه خدمات بهداشتی و خطر سنجی به تمامی مردان ۵۹- ۳۰ سال در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی به صورت رایگان خبر داد و گفت: همه ساله در هفته آغازین اسفندماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هفته ملی"سلامت مردان ایران" برگزار می‌شود فلذا هفته سلامت مردان فرصت مناسبی برای آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری های شایع مردان، و در عین حال، فراهم کردن خدمات بهداشتی- درمانی رایگان برای گروه های محروم از این خدمات است.

به گزارش روابط عمومی و خبرنگار وبدا:
دکتر نخستین با اعلام شعار هفته ملی سلامت مردان در سال ۹۷ " مردان فعال تر، مردان سالم تر" اظهار داشت: جمعیت ثبت نام شده در سامانه سیب استان اردبیل تا اکنون ۱۱۵۸۲۰۳ نفر است که از آن ۴۹۳۰۵۰ نفر (۴۲.۵ درصد کل جمعیت) گروه سنی ۶۰-۳۰ سال می باشد. مردان ثبت نام شده در سامانه سیب ۲۵۱۱۵۱ نفر (۵۰.۹ درصد) و زنان ۲۴۱۸۹۹ نفر (۴۹.۱ درصد) کل میانسالان می باشد.
وی تصریح کرد: مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و نیروی مولد جامعه نقش مسئول در خانواده و جامعه را به عهده دارند و ضامن امنیت خانواده و جامعه هستند. این گروه با مواجهات و مخاطرات بیولوژیک، فیزیولوژیک و محیط ویژه‌ای روبرو هستند که سلامت آنان را تهدید می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر اینکه نظام ثبت مرگ وزارت بهداشت علل عمده فوت مردان ایرانی را بیمارهای قلبی عروقی، حوادث ترافیکی وسرطان ها گزارش کرده است گفت: براساس میزان استخراج شده مرگ های زود هنگام (۷۰-۳۰ سال) استان اردبیل در سال ۹۶ میزان کل مرگ در مردان ۷۰-۳۰ سال در استان اردبیل ۴۳۹.۴ در صدهزار نفر می باشد در حالکیه این میزان در زنان همین گروه سنی ۲۵۸.۹ در صد هزار نفر می باشد.
وی افزود: مرگ به علت کل بیماریهای قلبی عروقی در مردان ۱۶۱ و در زنان ۹۶.۵ درصد هزار نفربوده وهمچنین مرگ به علت سکته قلبی ۸۲.۷ و در زنان ۳۳ در صد هزار نفر می باشد.
دکتر بابک نخستین با ابراز این مطلب که مرگ در زنان و مردان گروه سنی ۷۰-۳۰ سال به علت سرطان ها در مردان ۱۱۷.۲ و در زنان ۸۸ در صدهزار نفر می باشد، اظهار داشت: سرطان های شایع در مردان در استان اردبیل (بر اساس آمار سال ۹۳) به ترتیب: سرطان معده (۴۱.۴۳ درصد)، سرطان پوست (۱۵.۷۳ درصد)، کولورکتال (۱۲.۷۷ درصد)، ریه (۱۲.۱۵ درصد) و سرطان پروستات (۱۰.۹ درصد) می باشد و براساس استپ (سال ۹۵) در مردان میزان شیوع فشارخون بالا ۳۱.۷ درصد و مبتلا به دیابت ۶.۵ درصد می باشد.
وی با تشریح وضعیت فعلی خطرسنجی در استان اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر از جمعیت ۳۰ سال به بالای تحت پوشش در استان، حدود ۵/۵۰% مردان و ۲/۷۹% زنان تا پایان آذر ماه ۱۳۹۷ خطرسنجی شده اند که علی رغم بالا بودن شیوع بیماریهای قلبی در آقایان تعداد مراجعه مردان برای انجام خطرسنجی کمتر از جمعیت زنان می باشد و این امر منجر به عدم شناسایی عوامل خطر شده و احتمال خطرسکته های قلبی و مغزی افزایش می یابد.
این مسئول ادامه داد: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تمامی مردان ۵۹- ۳۰ سال خدمات تن سنجی، بررسی الگوی تغذیه، بررسی وضعیت مصرف مکمل ها و تجویز ویتامین د ۵۰۰۰۰ واحد به صورت ماهانه، بررسی مصرف دخانیات، غربالگری مصرف الکل و مواد مخدر و داروهای روانگردان، بررسی سلامت روان، بررسی سوابق بیماری فردی و خانوادگی و بیماری های اولویت دار گروه سنی در فرد) قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا، دیس لیپیدمی (به صورت رایگان ارائه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: انجام آزمایش قند و کلسترول خون، اندازه گیری فشار خون و تعیین محدوده آن ، ارزیابی ریسک حوادث قلبی عروقی در ده سال آینده و انجام اقدامات متناسب با درصد خطر، بررسی شرح حال، علائم و نشانه های سرطان کولورکتال(روده بزرگ) و انجام آزمایش FIT (در مردان ۷۰-۵۰ سال انجام می شود)، بررسی فعالیت جسمانی، غربالگری بیماری سل نیز در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی به صورت رایگان صورت میگیرد.

آخرین ویرایش۰۲ اسفند ۱۳۹۷