رئیس علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با رادیو سلام سبلان اردبیل

۳۹.۵ درصد از مردم اردبیل از فشار خون خود اطلاع ندارند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۹ کد : ۶۸۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۸۸
۳۹.۵ درصد از مردم اردبیل از فشار خون خود اطلاع ندارند

به گزارش وبدای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

همزمان با شروع طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با رادیو سلام سبلان اردبیل به تشریح ابعاد این برنامه پرداخت.

دکتر قدرت اخوان اکبری با اشاره به روز جهانی فشارخون " ۲۷ اردیبهشت "و اینکه بیماری فشار خون یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامتی است گفت: به لحاظ آنکه ۴۰ درصد از مردم از ابتلاخود به این بیماری خاموش اطلاع ندارند دچارآسیب‌های جدی همچون سکته های قلبی و مغزی و بیماری های کلیوی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با ابراز اینکه بیماری فشارخون صدمات جبران ناپذیری به افراد مبتلا به میزند، باعث هزینه‌های سنگین درمانی برای مبتلایان وجامعه نیز خواهند شد گفت: جهت آگاه سازی مردم و ارتقاء سطح سواد سلامتی و رفتاری آحاد جامعه بسیج ملی کنترل فشارخون به مناسبت" ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون" توسط وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی اعلام شده است و در این طرح ملی افراد ۳۰ سال به بالا در کل کشور مورد پایش و غربالگری قرار خواهند گرفت.

وی گفت در این طرح سازمانهای دولتی و مردم نهاد نقش موثری در اجرای طرح دارند و در این زمینه با ورود تمامی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، پرستاران و پزشکان و دانشجویان سعی بر این است که این طرح به صورت عملیاتی واجرایی و مطلوب انجام پذیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: جهت اجرای این طرح مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت، ایستگاه‌های سلامت در مساجد محلات در نظر گرفته شده و مردم عزیز استان میتوانند با مراجعه حضوری نسبت به وضعیت فشار خون خود مطلع شوند، ضمن اینکه سایت خود اظهاری فشار خون درسامانه وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که شهروندان محترم میتوانند با ثبت میزان فشار خون خود در این سامانه، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را در اجرای طرح یاری نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: عوامل متعددی در ایجاد فشار خون افراد از قبیل تغذیه پرچرب، پرنمک واسترس روحی وروانی موثر هستند و توصیه میشود جهت جلوگیری از بروز این بیماری مردم عزیز استان نسبت به تغذیه سالم کم چرب و کم نمک با آرامش روحی و روانی اقدام نمایند.

آخرین ویرایش۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸