رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد؛

عوامل ایجاد پرفشاری خون در بین مردم/ عادات غذایی باید تغییر کند

۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۳ کد : ۶۹۲۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۲۲
وب دا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تغییرات گسترده در شیوه زندگی از جمله رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، عادات غذایی نامناسب و مصرف غذاهای پرنمک را از عوامل ایجاد پرفشاری خون دربین مردم برشمرد.
عوامل ایجاد پرفشاری خون در بین مردم/ عادات غذایی باید تغییر کند

به گزارش خبرنگار وب دا، قدرت اخوان اکبری ظهر شنبه دراولین روز از اجرای طرح همگانی ارزیابی و سنجش فشارخون با تشریح اهداف و برنامه های این حرکت ملی گفت: فشار خون بالا از مهمترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان و ایران است. مرگ زودرس ناشی از سکته های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به آمارهایی در این خصوص یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده اند، همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند که متاسفانه برآوردها حاکی از آن است که حدود ۴۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا از این بیماری خود آگاهی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: کلید اصلی مبارزه با فشار خون را مدیریت شیوه زندگی و عادات غذایی عنوان کرد و متذکر شد: بی شک رعایت صحیح و کنترل این عوامل از جمله عادات غذایی نامناسب بیشترین کمک را در کاهش موارد ابتلاء به این بیماری مهلک فراهم خواهد آورد و نه استفاده از اقدامات درمانی پیشرفته و دارای هزینه های سنگین فردی و اجتماعی.

به گفته وی سالانه رقم سرسام آوری در بخش حوزه درمان در بوجه کشور مصروف درمان اینگونه بیماری ها می شود که با برنامه ریزی در زیرساخت های بهداشتی و پیشگیری می توان پیامدهای سنگین جانی و مالی آن را درکشورکنترل کرد.

۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند

اخوان اکبری در خصوص عوارض فشارخون بالا بیان داشت: در افرادی که فشار خون بالا دارند، به علت فشار وارده بر قلب به تدریج عضله قلب آنها ضخیم می شود. این ضخیم شدن می تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت عمر فرد را کم کند.

وی با بیان اینکه فشارخون بالا باعث می شود تا چربی در دیواره سرخرگ ها سریع تر رسوب کند، اضافه کرد: رگ های قلب در این افراد زودتر تنگ می شوند و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد. اگر رگ های قلب بسته شوند و خون اصلاً به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رسوب چربی در دیواره سرخرگ های مغزی و در نتیجه سکته مغزی، پارگی رگ های مغزی و خونریزیی مغزی و در نتیجه اختلال در حرکت اندام ها، بینایی و قدرت تکلم، نارسایی کلیه ها، صدمه به چشم با خونریزی ته چشم و تاری دید و حتی کوری و… را از عوارض فشار خون بالا برشمرد.

وی با اشاره به مراقبت های پزشکی برای افراد در معرض خطر و سایر شهروندان ادامه داد: لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه کنندگان خدمات سلامت مراجعه می کنیم، از آنها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه گیری کنند. اگر از حد طبیعی بالاتر باشد، مراجعه به پزشک و کنترل وضعیت ضروری است.

اخوان اکبری با بیان نحوه صحیح اندازه گیری فشار خون در شرایط نرمال تصریح کرد: قبل از اندازه گیری فشارخون خود غذا نخورید، قهوه و چای ننوشید، فعالیت بدنی انجام ندهید، سیگار یا قلیان نکشید، ادرار خود را کاملاً تخلیه کنید و عصبانی نباشید.

فشار خون علت ۵۰ درصد سکته‌های قلبی و مغزی

وی با بیان اینکه تنها ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند، افزود: براساس برآوردها، در ایران طبق آمار ۹۷ هزار نفر در سال ۹۶ در اثر بیماری های مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد که فشار خون علت بیش از نیمی از سکته های قلبی و مغزی و به تنهایی عامل بیش از ۵۰ درصد از انواع معلولیت ها، فلج اندام ها، کاهش کمیت وکیفیت عمر، آسیب به سایر اندام های بدن از سایر آسیب های ناشی از این پدیده هستند.

وی با بیان اینکه در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» را با شعار «فشار خون بدانیم، اقدام کنیم» در اولویت برنامه های بهداشتی امسال قرار داده است، تصریح کرد: در قالب این طرح ارزیابی و سنجش فشارخون در اقصی نقاط استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد یافت.

اخوان اکبری یادآور شد: در این طرح با اندازه گیری فشارخون عموم افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار ایرانی و بیماران کلیوی به اجرای برنامه های پیشگیری و کنترل فشارخون اقدام می شود که در این خصوص آحاد جامعه مشمول طرح باید با دردست داشتن کارت ملی با حضور در نزدیکترین مراکز بهداشتی، مراکز درمانی و بیمارستانی، پایگاه های سلامت شهری و روستایی، خانه های بهداشت و چادرهای ثابت و سیار برپا شده در اقصی نقاط شهرهای استان با سنجش فشار خون خود در این طرح ملی مشارکت و دست اندرکاران حوزه سلامت را یاری کنند.

موفقیت طرح کنترل فشار خون در گرو مشارکت عمومی

وی عنوان کرد: علاوه بر شهروندان می توانند به صورت غیر حضوری با اندازه گیری مطمئن و صحیح فشار خون در منزل با مراجعه به آدرس اینترنتی www.salamat.gov.ir نسبت به ثبت درجه فشار خون خود اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل موفقت این طرح ملی و بزرگ را منوط به مشارکت عمومی مردم دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه فشار خون گروه هدف در پرونده الکترونیکی افراد ثبت می شود افرادی که در معرض خطر و یا مرز پرفشار خونی قرار دارند درجه بندی شده و تحت مراقبت و کنترل خواهند بود و توصیه های لازم ازطریق مراکز بهداشتی جهت پیشگیری و در صودت نیاز به مراکز درمانی معرفی خواهند شد.

آخرین ویرایش۱۷ مهر ۱۳۹۸