۱۸ اردیبهشت روز جهانی تالاسمی:

پیشگیری از تالاسمی با تداوم خدمات ژنتیک هنگام ازدواج به همراه رعایت موازین پیشگیری از کرونا

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۲ کد : ۱۵۲۸۹ اخبار کوتاه تصویری
تعداد بازدید:۴۹۵
مطلب اختصاصی از دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بمناسبت روز تالاسمی
پیشگیری از تالاسمی با تداوم خدمات ژنتیک هنگام ازدواج به همراه رعایت موازین پیشگیری از کرونا

تالاسمی یک واژه یونانی است که از دو کلمه "تالاسا" به معنی دریا و "امیا" به معنی خون گرفته شده است و به آن آنمی مدیترانه ای و آنمی کولی گفته می شود. تالاسمی یک بیماری همولیتیک مادرزادی است که طبق قوانین مندل به ارث می رسد. اولین بار یک دانشمند آمریکائی بنام کولی آن را شناخت و به دیگران معرفی کرد.
 
بیماری تالاسمی ماژور یک بیماری با علائم شدید بوده و دارای عوارض زیادی بوده و باعث تحمیل هزینه بالا برای بیمار و خانواده و جامعه می گردد. به این دلایل توصیه می گردد کلیه داوطلبین ازدواج بایستی قبل از جاری شدن صیغه محرمیت یا عقد شرعی برای انجام آزمایشات تشخیصی تالاسمی مراجعه کنند. در واقع این عمل باید بعنوان اولین اقدام قبل از تدارک مراسم ازدواج انجام گیرد تا از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری گردد.

ضروری است بدانیم در هنگام انجام آزمایش تشخیص تالاسمی قبل از ازدواج چنانچه با انجام آزمایش اول تشخیص قطعی حاصل نشود ممکن است لازم باشد زوجین داوطلب ازدواج به مدت چند ماه تحت آهن درمانی قرار گرفته و سپس آزمایشهای تکمیلی بعمل آید. بنابراین افراد باید همه اقدامات و تصمیمات دیگر را برای مراسم ازدواج به بعد از کسب نتایج آزمایشات نهایی تشخیص تالاسمی موکول نمایند.

ناقل تالاسمی هیچ مشکلی ندارد. اهمیت ناقل بودن زمانی است که همسر انتخابی وی نیز ناقل است و چنانچه هر دو نفر (زوج و زوجه ) ناقل باشند بایستی پیش از هر اقدامی مشاوره تالاسمی در مرکز بهداشتی درمانی ویژه مشاوره تالاسمی که در هر شهرستان به این منظور اختصاص یافته، انجام شده و در صورت تصمیم به ازدواج جهت انجام مشاوره ژنتیک به یکی از آزمایشگاههای معتبر مراجعه شود.

آخرین ویرایش۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰