نکاتی در خصوص هفته تیروئید و غربالگری نوزادان

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۴۵ کد : ۳۱۹۵۹ اخبار کوتاه تصویری
تعداد بازدید:۵۱
اهداف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماریهای تیروئید و عوارض آنها و همچنین راه های پیشگیری و درمان بیماریهای غده تیروئید می باشد.
نکاتی در خصوص هفته تیروئید و غربالگری نوزادان

به علت ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد از نظر بیماری کم کاری تیرویید، ۵ الی ۱۱ خرداد به نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیرویید نام گذاری شده  و حدود ۴۵۰ نوزاد از نظر کم کاری تیروئید در این هفته در کلیه شهرستانهای تابعه استان اردبیل  غربالگری شده اند.
 
با انجام یک آزمایش ساده از کف پای نوزاد در ۳ تا ۵ روزگی می‌توان از ابتلای کودک به عوارض ناشی از این بیماری، مانند ناتوانی ذهنی، کم شنوایی و ... پیشگیری کرد.
 
چه کنیم که نوزادمان دچار بیماری کم‌کاری تیرویید و عقب‌ماندگی ناشی از آن نشود؟
 
قبل از بارداری با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و انجام مراقبت‌های پیش بارداری و آزمایش‌ها مورد نیاز، از سلامت تیرویید خود باخبر شوید.
 
در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی، قبل و در دوران بارداری باید به‌طور مستمر تحت نظر پزشک باشید.
 
در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی، در دوران بارداری، خودسرانه داروهای مصرفی را قطع، کم و یا زیاد نکنید.
 
با استفاده از نمک تصفیه‌شده یددار از بروز مشکلات مربوط به کمبود ید پیشگیری نمایید. (پیشنهاد می‌شود نمک در مراحل آخر پخت غذا اضافه شود)
 
غربالگری نوزادان از پاشنه پا را در زمان طلایی ۳ الی ۵ روزگی تولد، انجام دهید و شانس تشخیص زودرس و درمان به هنگام را به نوزادانتان هدیه بدهید و از ناتوانی ذهنی، کوتاهی قد و افت تحصیلی کودکان عزیزتان پیشگیری کنید.
 
غربالگری نوزادان را در مراکز خدمات جامع سلامت انجام دهید تا در صورت شک و یا ابتلای نوزادتان به بیماری، امکان پیگیری توسط تیم سلامت وجود داشته باشد.
 
در صورت ابتلای نوزادتان به بیماری کم‌کاری نوزادان، با همکاری کامل با پزشک معالج، رعایت توصیه‌های وی و مصرف دقیق داروی تجویز شده سلامتی را به وی هدیه کنید.

آخرین ویرایش۱۳ خرداد ۱۴۰۳